Eind februari/begin maart zijn bestuurslid Diet Grosheide en dochter Karin Zijlstra, die mede aan de wieg stond van de REACH Make it! Skills Academy (RMI), daar op bezoek geweest.
Maart 2018
Bij ons eerste bezoek aan RMI maakten we kennis met de nieuwe docent Neville de Villiers. Hij gaat de loodgietersopleiding opzetten. Klein gestart, met drie cursisten, wordt het programma gaandeweg getest en aangepast en de benodigde apparatuur verder ‘op maat’ aangeschaft. Neville de Villiers heeft veel jongeren opgeleid binnen het bedrijfsleven. Deze nieuwe omgeving is even wennen, maar hij heeft er zin in!
Met het gebrek aan water in Kaapstad en omgeving zijn loodgieters hard nodig, bijvoorbeeld om lekkende kranen en gesprongen leidingen te repareren en voorkomen. De opleiding tot loodgieter is dus een mooie uitbreiding van het programma van RMI.
Naast de opleiding tot loodgieter komt er ook een zaterdagcursus voor betaalde nascholing. Deze start hopelijk in april. Verder start RMI met een klein bedrijfje, dat studenten, na hun initiële scholing een stageplek biedt. In een apart deel van de werkplaats kunnen deze jongeren (in opdracht) spullen maken die kunnen worden verkocht. Hiermee kan een deel van de opleiding worden gefinancierd. Maar er gaat ook een deel van de inkomsten naar de jongeren zelf, om b.v. eten en vervoer te kunnen betalen. De stage zal hen bovendien helpen om een beetje werkervaring op te doen en zo makkelijker een baan te vinden. Mooie plannen maar er is nog veel werk aan de winkel voor het allemaal zo ver is.
Bij RMI is ook een dame die voor een bescheiden inkomen, vooral vanuit sociale overwegingen, bij de opleiding werkt. Thoko zorgt voor de administratie. Dat is veel werk en ontzettend belangrijk. De jongeren jongeren ontvangen daardoor na de opleiding een erkend diploma.
Het kantoor waar ze zit was niet erg inspirerend en werd door de mannen vol gezet met apparatuur en andere spullen. Dus heb ik met Thoko, Connie (een andere dame die betrokken is bij het project) en mijn moeder een flinke slag gemaakt om het kantoor wat dragelijker te maken. We kregen van de directeur carte blanche en dus hebben we alles wat niet met administratie te maken heeft of niet meer gebruikt wordt eruit gehaald of weggegooid. Een hele opruiming. En de dames waren maar wat blij dat er ook eens aandacht was voor hun kant van het verhaal.
Toen wilde ik heel graag nog een stap verder gaan en er samen met de dames een gezellige, efficiënt ingerichte ruimte van maken. Bijvoorbeeld door maken door een verfje op de muur, een fatsoenlijke koelkast, een aantal noodzakelijke kantoorartikelen, meer stopcontacten en wat gezellige aankleding.
Omdat het niet de core business is, is er eigenlijk te weinig budget voor het kantoor. Daarom heb ik een aantal vrienden en collega’s gevraagd een kleine bijdrage te leveren aan het ‘kantoorproject’. Dat was een succes! Op die manier kreeg ik dankzij hen een mooi bedrag bij elkaar!
De dag voor mijn vertrek hebben we nog de laatste hand gelegd aan het kantoor. De benodigde extra stopcontacten waren al aangelegd toen we ’s morgens aankwamen. Daardoor kon Thoko’s bureau verplaatst worden naar een veel gunstiger plek. Verder hebben we geschilderd en heb ik samen met Thoko onder leiding van een docent en onder grote belangstelling van de cursisten een pennenbakje gelast. Een groot succes!
Misschien biedt het budget nog ruimte voor een koelkast en een paar plankjes. Dan kan Thoko wat frisdrank en eten gaan verkopen. Wellicht ook aan medewerkers van omliggende bedrijven.
De sfeer was heel goed toen ik weer wegging. Het was een geweldige ervaring om dit zo met z’n allen te kunnen doen.
Karins Zijlstra
Offline Website Builder